Publications
Kreuz, J. and Luginbühl, M. (2024) “Demonstrating consensus in argumenative settings: Co-constructions in children's peer discussions”, European Journal of Psychology of Education. Available at: https://doi.org/10.1007/s10212-024-00840-7
Luginbühl, M. and Schmidlin, R. (2024) “«Müemer jetz würklich Hochdütsch rede?» Sprachwahl und Sprachwechsel in schulischen Gruppengesprächen”, in Standarddeutsch und Dialekt in der Schule. Bern: hep Verlag (Mündlichkeit), pp. 106–134. Available at: https://doi.org/10.5281/zenodo.10417170.
Müller-Feldmeth, D. et al. (2023) “’Yes, we’re done’ - ’except Ricardo’: Using speech, body and artefacts to perform inclusion and exclusion in peer discussions”, Research on Children and Social Interaction, 6(2), pp. 230–266. Available at: https://journal.equinoxpub.com/RCSI/article/view/23791.
Luginbühl, M., Müller-Feldmeth, D. (2022) “Oral Argumentation Skills between Process and Product”, Languages, 7(2), p. 139. Available at: 10.3390/languages7020139. edoc | Open Access
Lectures
9/9/24: From Collection to Publication: Managing and Sharing Children's Argumentation Data (Data Pitch). CLARIN-CH Day 2024, University of Neuchâtel. (Martin Luginbühl, Oliver Spiess) |
6/26/2024: Shared Knowledge About Uncertainty as an Aspect of Common Ground: Reconstructing Practices of Coping with Knowledge Gaps in Children’sOral Argumentation. 4th Argumentation & Language (ARGAGE) Conference, University of Fribourg. (Martin Luginbühl, Tamara Koch, Oliver Spiess, Daniel Müller-Feldmeth) |
1/24/24: Wie Grundschulkinder mündlich argumentieren: Quantitative & qualitative Perspektiven. Forschungskolloquium of Prof. Dr. Christian Fandrych, University of Leipzig. (Martin Luginbühl) |
11/6–8/23: "ja eben" – "eben". 'eben' as a marker of epistemic authority in Swiss German. Tagung "Knowledge in Talk-in-interaction (KNOWINT 2023)", Lausanne. (Martin Luginbühl, Tamara Koch, Oliver Spiess, Daniel Müller-Feldmeth) |
10/5–7/23: Identifizierung und Operationalisierung von Teilkompetenzen mündlichen Argumentierens. Tagung "Klären - Streiten - Argumentieren. Aktuelle Perspektiven der Argumentationsforschung", University of Marburg. (Oliver Spiess, Daniel Müller-Feldmeth, Tamara Koch, Martin Luginbühl) |
9/8/23: Operationalisierung von mündlicher Argumentationskompetenz. Ein empirisch basierter Vorschlag. University of Greifswald. (Martin Luginbühl, Oliver Spiess, Daniel Müller-Feldmeth und Tamara Koch) |
6/30/23: How to grasp oral argumentation skill levels of elementary school children? A CA-based proposal combining qualitative and quantitative analysis of disagreement in argumentative discourse. 6th International Conference on Conversation Analysis 2023 (ICCA 2023), Brisbane. (Martin Luginbühl, Daniel Müller-Feldmeth) |
6/9/23: Wie Kinder mündlich argumentieren (lernen) - Zur Verbindung von qualitativen und quantitativen Analysen in der Gesprächsanalyse. University of Sydney / Sydney Corpus Lab and German Studies. (Martin Luginbühl) |
6/2/23: "Müemer jetz würklich Hochdütschrede?" Standardsprache und Dialekt in schulischen Gruppengesprächen. Konferenz Verein Fachdidaktik Deutsch (fdd), Universität Freiburg (Schweiz). (Martin Luginbühl, Regula Schmidlin) |
4/21/23: When arguments are gestured - Multimodal analysis of oral elementary school children's argumentation. Workshop "Multimodal Argumentation", University of Salzburg. (Martin Luginbühl) |
3/23/23: Quantitative Analyse von Gesprächen mit gesprächsanalytisch fundierten Codes: Vorgehen, Herausforderungen, Analysemöglichkeiten. GAL Research School: Kategorisieren und Kodieren in der Gesprächsforschung, University of Essen. (Martin Luginbühl) |
3/23/23: Visualisierung von Gesprächsdaten. 5. Treffen des DFG-Netzwerks MWissFo (Multimodalität in Wissensformaten), University of Koblenz. (Martin Luginbühl) |
11/26/22: "gUet mir HÄNDS" - Konsensetablierung in argumentativen Peer-Gesprächen unter Schulkindern. Arbeitskreis Angewandte Gesprächsforschung, FU Berlin. (Martin Luginbühl & Daniel Müller-Feldmeth) |
2/18/22: Kompetenzniveaus mündlichen Argumentierens unter Schulkindern (KompAS). Forschungsforum VALS-ASLA, online. (Martin Luginbühl, Tamara Koch, Chantal Wanderon & Daniel Müller-Feldmeth) |
1/14/22: Analyse argumentativer Peergespräche unter Schulkindern: Kodierungsansätze, Dimensionen von Agonalität. AG Mündlichkeit, online. (Martin Luginbühl, Tamara Koch, Daniel Müller-Feldmeth & Chantal Wanderon) |
11/10/21: Analyzing argumentative episodes with and without explicit dissent of elementary school children: sequential organizations and structures. ARGAGE (Argumentation & Language) conference, University of Neuchâtel. (Martin Luginbühl & Daniel Müller-Feldmeth). |
9/15/21: «WART schnäu; mir müänd das diskuTIEre;» ‘Warte kurz, wir müssen das diskutieren’ Zur Aushandlung von (Un)angemessenheit argumentationsbezogener Handlungen in schulischen Einigungsdiskussionen auf der Primarstufe. GAL-Sektionentagung 2021, online. (Martin Luginbühl, Tamara Koch & Chantal Wanderon) |
6/28/21: "I'll discuss it with myself, I'm the only boy" - Using speech, body and artifacts to perform inclusion and exclusion in peer discussions. 17th International Pragmatics Conference, Zurich University of Applied Linguistics, online. (Martin Luginbühl, Daniel Müller-Feldmeth, Chantal Wanderon & Tamara Koch). |
1/15/21: «Kompetenzniveaus mündlichen Argumentierens unter Schulkindern (KompAS)»: Projektvorstellung. Internationaler Online-Workshop „Kinder im Gespräch". (Martin Luginbühl, Daniel Müller-Feldmeth, Tamara Koch & Chantal Wanderon) |
Conferences and workshops
11/14/24-11/16/24: Concluding Conference Project KompAS "Perspectives on Argumentation in Context: Interactional Skills, Logical Structures and Methodological Advances", University of Basel. (Martin Luginbühl, Tamara Koch, Oliver Spiess, Daniel Müller-Feldmeth) -> Program |
6/26/2024: Panel "The Role of Common Ground in Argumentation (Analysis): Reconstructing the Obvious?"4th Argumentation & Language (ARGAGE) Conference, University of Fribourg. (Martin Luginbühl, Tamara Koch, Oliver Spiess, Daniel Müller-Feldmeth) |
10/27/23: Meeting of the experts, project KompAS, University of Basel |
10/26/23: Workshop Project KompAS, University of Basel |
6/30/23: Panel at the ICCA 2023 (Brisbane): Argumentation of elementary school children in conversations. Organized by Martin Luginbühl and Daniel Müller-Feldmeth |
10/6/22-10/7/22: Meeting of the experts, project KompAS, University of Basel |
11/10/21-11/12/21: Panel: Oral agumentation of elementary school children - practices, competences, mulitmodality, methods. Organized by Martin Luginbühl, Daniel Müller-Feldmeth, Tamara Koch and Chantal Wanderon. Colloque ARGAGE, Université de Neuchâtel |
1/22/21: Meeting of the experts, project KompAS, University of Basel |