Publications
Koch, T. (2024) “Gemeinsam argumentieren”, in S. Bietenhard, C. Brönnimann, H. Schnüriger (eds.) Fachdidaktische Zugänge Ethik, Religionen, Gemeinschaft mit Bildung für Nachhaltige Entwicklung. Ethik. Bern: hep, pp. 39-46.
Schmidlin, R., Luginbühl, M. and Christen, H. (2024) “Standard- und Dialektgebrauch bei Schülerinnen und Schülern in der Deutschschweiz. Schulische Erwartungen vs. gesellschaftliche Praxis”, zeitschrift für den deutschunterricht in wissenschaft und schule, (3), pp. 31–43.
Kreuz, J. and Luginbühl, M. (2024) “Demonstrating consensus in argumenative settings: Co-constructions in children's peer discussions”, European Journal of Psychology of Education. Available at: https://doi.org/10.1007/s10212-024-00840-7
Luginbühl, M. and Schmidlin, R. (2024) “«Müemer jetz würklich Hochdütsch rede?» Sprachwahl und Sprachwechsel in schulischen Gruppengesprächen”, in Standarddeutsch und Dialekt in der Schule. Bern: hep Verlag (Mündlichkeit), pp. 106–134. Available at: https://doi.org/10.5281/zenodo.10417170.
Müller-Feldmeth, D. et al. (2023) “’Yes, we’re done’ - ’except Ricardo’: Using speech, body and artefacts to perform inclusion and exclusion in peer discussions”, Research on Children and Social Interaction, 6(2), pp. 230–266. Available at: https://journal.equinoxpub.com/RCSI/article/view/23791.
Luginbühl, M., Müller-Feldmeth, D. (2022) “Oral Argumentation Skills between Process and Product”, Languages, 7(2), p. 139. Available at: 10.3390/languages7020139. edoc | Open Access
Lectures
11/25/24: Gut(e) Gründe geben: Herausforderungen in der Ausbildung mündlicher Argumentationskompetenz. Ringvorlesung „Sprachkompetenzen im Lebensverlauf“, University of Basel. (Martin Luginbühl, Oliver Spiess) |
9/9/24: From Collection to Publication: Managing and Sharing Children's Argumentation Data (Data Pitch). CLARIN-CH Day 2024, University of Neuchâtel. (Martin Luginbühl, Oliver Spiess) |
6/26/2024: Shared Knowledge About Uncertainty as an Aspect of Common Ground: Reconstructing Practices of Coping with Knowledge Gaps in Children’sOral Argumentation. 4th Argumentation & Language (ARGAGE) Conference, University of Fribourg. (Martin Luginbühl, Tamara Koch, Oliver Spiess, Daniel Müller-Feldmeth) |
1/24/24: Wie Grundschulkinder mündlich argumentieren: Quantitative & qualitative Perspektiven. Forschungskolloquium of Prof. Dr. Christian Fandrych, University of Leipzig. (Martin Luginbühl) |
11/6–8/23: "ja eben" – "eben". 'eben' as a marker of epistemic authority in Swiss German. Tagung "Knowledge in Talk-in-interaction (KNOWINT 2023)", Lausanne. (Martin Luginbühl, Tamara Koch, Oliver Spiess, Daniel Müller-Feldmeth) |
10/5–7/23: Identifizierung und Operationalisierung von Teilkompetenzen mündlichen Argumentierens. Tagung "Klären - Streiten - Argumentieren. Aktuelle Perspektiven der Argumentationsforschung", University of Marburg. (Oliver Spiess, Daniel Müller-Feldmeth, Tamara Koch, Martin Luginbühl) |
9/8/23: Operationalisierung von mündlicher Argumentationskompetenz. Ein empirisch basierter Vorschlag. University of Greifswald. (Martin Luginbühl, Oliver Spiess, Daniel Müller-Feldmeth und Tamara Koch) |
6/30/23: How to grasp oral argumentation skill levels of elementary school children? A CA-based proposal combining qualitative and quantitative analysis of disagreement in argumentative discourse. 6th International Conference on Conversation Analysis 2023 (ICCA 2023), Brisbane. (Martin Luginbühl, Daniel Müller-Feldmeth) |
6/9/23: Wie Kinder mündlich argumentieren (lernen) - Zur Verbindung von qualitativen und quantitativen Analysen in der Gesprächsanalyse. University of Sydney / Sydney Corpus Lab and German Studies. (Martin Luginbühl) |
6/2/23: "Müemer jetz würklich Hochdütschrede?" Standardsprache und Dialekt in schulischen Gruppengesprächen. Konferenz Verein Fachdidaktik Deutsch (fdd), Universität Freiburg (Schweiz). (Martin Luginbühl, Regula Schmidlin) |
4/21/23: When arguments are gestured - Multimodal analysis of oral elementary school children's argumentation. Workshop "Multimodal Argumentation", University of Salzburg. (Martin Luginbühl) |
3/23/23: Quantitative Analyse von Gesprächen mit gesprächsanalytisch fundierten Codes: Vorgehen, Herausforderungen, Analysemöglichkeiten. GAL Research School: Kategorisieren und Kodieren in der Gesprächsforschung, University of Essen. (Martin Luginbühl) |
3/23/23: Visualisierung von Gesprächsdaten. 5. Treffen des DFG-Netzwerks MWissFo (Multimodalität in Wissensformaten), University of Koblenz. (Martin Luginbühl) |
11/26/22: "gUet mir HÄNDS" - Konsensetablierung in argumentativen Peer-Gesprächen unter Schulkindern. Arbeitskreis Angewandte Gesprächsforschung, FU Berlin. (Martin Luginbühl & Daniel Müller-Feldmeth) |
2/18/22: Kompetenzniveaus mündlichen Argumentierens unter Schulkindern (KompAS). Forschungsforum VALS-ASLA, online. (Martin Luginbühl, Tamara Koch, Chantal Wanderon & Daniel Müller-Feldmeth) |
1/14/22: Analyse argumentativer Peergespräche unter Schulkindern: Kodierungsansätze, Dimensionen von Agonalität. AG Mündlichkeit, online. (Martin Luginbühl, Tamara Koch, Daniel Müller-Feldmeth & Chantal Wanderon) |
11/10/21: Analyzing argumentative episodes with and without explicit dissent of elementary school children: sequential organizations and structures. ARGAGE (Argumentation & Language) conference, University of Neuchâtel. (Martin Luginbühl & Daniel Müller-Feldmeth). |
9/15/21: «WART schnäu; mir müänd das diskuTIEre;» ‘Warte kurz, wir müssen das diskutieren’ Zur Aushandlung von (Un)angemessenheit argumentationsbezogener Handlungen in schulischen Einigungsdiskussionen auf der Primarstufe. GAL-Sektionentagung 2021, online. (Martin Luginbühl, Tamara Koch & Chantal Wanderon) |
6/28/21: "I'll discuss it with myself, I'm the only boy" - Using speech, body and artifacts to perform inclusion and exclusion in peer discussions. 17th International Pragmatics Conference, Zurich University of Applied Linguistics, online. (Martin Luginbühl, Daniel Müller-Feldmeth, Chantal Wanderon & Tamara Koch). |
1/15/21: «Kompetenzniveaus mündlichen Argumentierens unter Schulkindern (KompAS)»: Projektvorstellung. Internationaler Online-Workshop „Kinder im Gespräch". (Martin Luginbühl, Daniel Müller-Feldmeth, Tamara Koch & Chantal Wanderon) |
Conferences and workshops
11/14/24-11/16/24: Concluding Conference Project KompAS "Perspectives on Argumentation in Context: Interactional Skills, Logical Structures and Methodological Advances", University of Basel. (Martin Luginbühl, Tamara Koch, Oliver Spiess, Daniel Müller-Feldmeth) -> Program |
6/26/2024: Panel "The Role of Common Ground in Argumentation (Analysis): Reconstructing the Obvious?"4th Argumentation & Language (ARGAGE) Conference, University of Fribourg. (Martin Luginbühl, Tamara Koch, Oliver Spiess, Daniel Müller-Feldmeth) |
10/27/23: Meeting of the experts, project KompAS, University of Basel |
10/26/23: Workshop Project KompAS, University of Basel |
6/30/23: Panel at the ICCA 2023 (Brisbane): Argumentation of elementary school children in conversations. Organized by Martin Luginbühl and Daniel Müller-Feldmeth |
10/6/22-10/7/22: Meeting of the experts, project KompAS, University of Basel |
11/10/21-11/12/21: Panel: Oral agumentation of elementary school children - practices, competences, mulitmodality, methods. Organized by Martin Luginbühl, Daniel Müller-Feldmeth, Tamara Koch and Chantal Wanderon. Colloque ARGAGE, Université de Neuchâtel |
1/22/21: Meeting of the experts, project KompAS, University of Basel |